Faq

Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over Meanderpark.

Algemeen en financiën

Wat is Meanderpark?

Meanderpark is een gemengd wonen project van Portaal te Nieuwegein. De naam is ontleend aan de het voormalige gemeentehuis van Nieuwegein. Het project omvat in totaal ongeveer 250 woningen. Het complex is in zijn geheel in bezit van Portaal. In dit project krijg je een permanent huurcontract.

Hoeveel kamers hebben de woningen en wat zijn de huurprijzen?

Er zijn 159 driekamerwoningen en 91 een- en tweekamerwoningen. Op de pagina Woningen vind je voorbeeldplattegronden, informatie over de oppervlakte (aantal m²) en de huurprijzen van de woningen.

Waar bestaan de servicekosten uit?

Voor 2020 bedragen de servicekosten € 72,46 per maand. Deze zijn opgebouwd uit:

  • Glasfonds: € 1,70
  • Gemeenschappelijke elektra: € 10,26 *
  • Schoonmaak: € 16,40 *
  • Groenvoorziening: € 11,50 *
  • Huismeester: € 10,00 *
  • Rioolfonds: € 0,60
  • PV-(zonne)panelen (6 stuks): € 12,00
  • Woonvereniging: € 10,00
* Let op! Over de werkelijke kosten voor gem. elektra, schoonmaak, groenvoorziening en huismeester betaal je jaarlijks 5% administratiekosten. Deze zijn dus nog niet bij bovenstaande servicekosten inbegrepen. De administratiekosten worden berekend bij de eindafrekening. De eerste eindafrekening vindt plaats rond april 2021.
Welke servicekosten tellen mee voor de huurtoeslag?

Onderstaande servicekosten tellen mee voor de berekening van de huurtoeslag: 

  • Gemeenschappelijke elektra: € 10,26 
  • Schoonmaak: € 16,40 
  • Huismeester: € 10,00 

Op de website van de Belastingdienst kun je meer informatie vinden.

 

Wat zijn de inkomensvoorwaarden?

Als alleenstaande of stel mag je gezamenlijk bruto jaarinkomen niet meer zijn dan € 38.035. Er zijn ook 25 driekamerwoningen beschikbaar voor de middenhuur (gezamenlijk bruto jaarinkomen tussen de € 38.035 en € 48.665).

Let op: het (gezamenlijk) inkomen moet kloppen, anders krijg je de woning niet. Zorg dat alle informatie actueel is bij je inschrijving op WoningNet.

Moet ik ingeschreven staan bij WoningNet?

Als je nog niet ingeschreven bent, moet je dat doen zodra je geselecteerd bent. Zorg dat je al je gegevens en bijlagen levert of actualiseert. Des te sneller verloopt de administratie.

Wat gebeurt er met mijn inschrijfduur bij WoningNet?

Zoals elke andere woningzoekende krijg je 75% van je inschrijfduur terug als je een woning hebt gevonden. Om van deze regeling gebruik te maken, schrijf je je binnen een jaar opnieuw in en betaal je € 25,00 aan inschrijfkosten.

Met welke partijen werkt Portaal voor dit project samen?

Voor Meanderpark werkt Portaal nauw samen met Lister, De Tussenvoorziening en Steunpunt Vluchtelingen Nieuwegein. De Gemeente Nieuwegein maakte de bouw mogelijk (vergunning) en financiert de begeleiding van de zorgprofessionals.

Voorzieningen

Is er een gasaansluiting aanwezig in de woning?

Nee, alle woningen zijn gasloos. Je kookt elektrisch, en brengt je eigen kooktoestel mee. Elk appartement heeft een individuele warmtepomp voor warm water en verwarming, en een aansluiting op 6 zonnepanelen.

Hebben de woningen een aansluiting voor een vaatwasser?

In de woning is geen vaatwasser-aansluiting aanwezig. Je zult dus met de hand moeten afwassen. 

De woningen hebben vloerverwarming. Moet ik hier rekening mee houden bij het kiezen van vloerbedekking?

Niet alle vloeren zijn geschikt voor vloerverwarming. In de bewonersgids lees je waar je op moet letten bij het kiezen van vloerbedekking. Neem vooral géén laminaat! 

Zijn de woningen voorzien van internet/wifi en een telefoonaansluiting?

In je woning is een glasvezelaansluiting en een aansluiting voor kabelinstallatie aanwezig. Je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een internet- en TV-abonnement. Meer informatie hierover kun je vinden in deze handleiding. Een telefoonaansluiting is aanwezig. 

Hebben de woningen een bergruimte?

Er zijn geen bergingen buiten. Er is wel bergruimte in de woningen. Daar zit ook een aansluiting voor de wasmachine.

Is er parkeergelegenheid bij het gebouw?

De parkeergarage onder het gebouw heeft 250 parkeerplaatsen voor auto's. Je fiets kun je hier ook stallen.

Hoe kan ik reparaties of schade melden?

In een nieuw gerenoveerd gebouw is het onvermijdelijk dat dingen nog niet helemaal werken zoals de bedoeling is. In de eerste zes maanden na de oplevering van je woning meld je schades, klachten of reparaties per email: stuur een bericht met een omschrijving van de melding en je naam, adres en telefoonnummer naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij zorgen dat de aannemer contact met je opneemt om een afspraak te maken.

 

Wat te doen bij spoedreparaties?

Bij spoed bel je de klantenservice van Portaal op tel. 088 - 767 82 25 

Hoe kom ik aan een afvalpas?

Op dit moment heb je nog geen afvalpas nodig. Je huisafval kun je kwijt in de bovengrondse containers. 
Op den duur worden de bovengrondse containers vervangen door ondergrondse containers. Hiervoor heb je wel een afvalpas nodig. Je ontvangt deze t.z.t. in de brievenbus. 

Let op! Voor verhuis- en klusafval staat er tijdelijk een extra container. Gooi je het dus niet in de containers voor regulier restafval.

Planning

Wanneer worden de woningen opgeleverd?

Het complex wordt op dit moment nog verbouwd. Het is de bedoeling dat de woningen in fases worden opgeleverd. Door COVID-19 is er helaas vertraging op de toelevering van materialen, onderstaande planning is onder voorbehoud. Bewoners worden per fase op de hoogte gebracht van de definitieve opleverdatum.  

  • 1e fase: juni / juli 2020 (110 woningen)
  • 2e fase: juli / augustus 2020 (50 woningen)
  • 3e fase: december 2020 (90 woningen)

Bewoners en selectieprocedure

Voor wie is Meanderpark?

De ‘magic mix’ gaat uit van een combinatie van begeleide en onbegeleide bewoners. De begeleide bewoners zijn statushouders en mensen uit de maatschappelijke opvang. De onbegeleide bewoners zijn starters op de woningmarkt die binnen het concept gemengd wonen passen. Dit wordt beoordeeld door een toelatingscommissie. Op die manier willen we een community bouwen waarin iedereen iets bijdraagt.

Hoe is verhouding tussen de verschillende soorten bewoners?

Ongeveer één op de drie woningen wordt aangeboden aan een `begeleide huurder’.

Krijgen begeleide huurders ook een vast huurcontract?

Statushouders wel. Zij zijn afkomstig uit Luifelstede, waar zij tijdelijk konden wonen.

Er zullen bewoners zijn die altijd begeleiding nodig zullen hebben en zij krijgen zodoende geen eigen contract. Ook komen er bewoners die tijdelijk in Meanderpark wonen omdat hun eigen complex verbouwd wordt. De meesten gaan na de verbouwing terug.

Mensen afkomstig uit de Maatschappelijk Opvang (bijvoorbeeld ex-daklozen of ex-verslaafden) kunnen op den duur een eigen, vast huurcontract krijgen. Zij zijn dan volledig in staat zelfstandig te wonen en leveren dan ook een bijdrage aan de community.

Hoe worden huurders geselecteerd?

De betrokken zorginstellingen (Lister en De Tussenvoorziening) selecteren hun bewoners zelf. Dat geldt ook voor het Steunpunt Vluchtelingen Nieuwegein.

Portaal selecteert de onbegeleide huurders. Dat zijn kandidaten die zich via de website van Meanderpark hebben ingeschreven en een motivatie hebben geleverd. Op basis daarvan worden ze uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. De volgende stap is een intakegesprek, waarna de kandidaten horen of ze definitief geselecteerd zijn.

Wonen in Meanderpark is niet vrijblijvend. Je levert graag een bijdrage aan het met elkaar samenleven. Je besteedt daar gemiddeld een dagdeel per week aan. De kandidaten moeten kunnen motiveren in hun aanmelding waarom zij in aanmerking willen komen. We vragen hen wat ze kunnen betekenen voor de woongemeenschap en of ze al ervaring hebben in de omgang met de doelgroepen.

Hoe zorgen jullie ervoor dat er geen ‘gedoe’ komt?

Hier zorgen we samen met de bewoners voor, op verschillende manieren:

  • Door begeleide en onbegeleide bewoners te mixen
  • Bewoners uit de maatschappelijke opvang worden niet willekeurig gekozen, maar geselecteerd
  • De Tussenvoorziening, Lister en Steunpunt Vluchtelingen bieden begeleiding op de locatie aan
  • Op de locatie is ook een (sociaal) beheerder van Portaal aanwezig
Weet ik vooraf wie mijn buren worden of kan ik dat beïnvloeden?

Nee. Het complex wordt gespikkeld ingedeeld, dus begeleide en onbegeleide bewoners door elkaar. Wij proberen dat zo goed mogelijk te doen. Je kunt niet zelf je woning kiezen!

Wat voor bijdrage verwachten jullie van de huurders?

Aandacht voor je buren: elkaar groeten, belangstelling voor wel en wee, drink eens samen koffie.

En samen iets organiseren van spontaan samen spelletje doen tot gepland met elkaar koken/eten of verjaardag vieren. Zowel per gang als groter gezelschap. Hiervoor is de ontmoetingsruimte bedoeld.

Waarom hebben jullie voor deze mengvorm gekozen? Wil je dan niet iets onmogelijks?

We voorzien in de maatschappelijke behoefte aan betaalbare huisvesting voor onder meer starters, jongeren en statushouders.

Statushouders willen graag integreren, de taal leren en zijn vaak goed opgeleid. Op deze manier bieden we hen de mogelijkheid om kennis te maken met jongeren van hun eigen leeftijd.

Anderen zijn gemotiveerd om deel te nemen of terug te keren in de maatschappij. Zij kunnen een nieuwe sociale kring opbouwen en een bijdrage leveren aan Meander en op termijn breder in de samenleving.

Inmiddels hebben we ervaring opgedaan: Groene Sticht, Parana, Majella Wonen en Place2BU.

Hebben woningzoekenden uit Nieuwegein voorrang?  

 Ja, bij gelijkwaardige motivatie hebben inwoners uit Nieuwegein voorrang.

Nog vragen?

Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Gebruik dan het contactformulier.

Interesse om hier te wonen?

Wegens enorme belangstelling is aanmelden helaas voorlopig niet meer mogelijk.

Voor Meanderpark werkt Portaal nauw samen met de volgende organisaties: